Bilişsel yaklaşımla birlikte; algı, öğrenme, düşünme, akıl yürütme vb. süreçlerin “nasıl olduğu” araştırılmaya başlanmıştır. Bilişçiler, öğrenmeyi hafıza,düşünme, yansıtma, soyutlama, güdüleme ve meta-bilişi kapsayan içsel bir süreç olarak tanımlarlar ve öğrenmenin doğrudan gözlenemeyeceğini savunurlar.
Bilişçiliği benimseyen bir internet temelli öğrenme öğrenme ortamı tasarlayan öğretim tasarımcılarına aşağıdaki unsurlar tavsiye edilmektedir:
· Önemli noktaların altını çizerek öğrencinin dikkatini çekecek şekilde bir öğretme stratejisi benimsenmelidir.
· Ön örgütleyiciler kullanarak öğrencilerin önceki bilgileri ile yeni bilgilerini bağdaştırmalarına yardımcı olunmalıdır.
· Aşırı bilişsel yüklenmeyi azaltmak için öğrenme içeriği 5-9 madde arası küçük parçalara ayrılmalıdır; doğrusal, hiyerarşik ya da örümcek ağı şeklinde bilgi haritaları kullanılmalıdır.
· Bilginin derinlemesine işlenmesi ve üst düzey öğrenme sağlamak için öğrencinin uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme yapmasını sağlayacak stratejiler kullanılmalıdır.
· Farklı öğrenme ve bilişsel stilleri destekleyen çevrimiçi öğrenme materyalleri kullanılmalıdır.
· İçsel ve dışsal güdülenmeyi artırmak için Keller’in ARCS modeli ile kullanılabilir.
· Paivio’nun İkili Kodlama Kuramı’nı göz önünde bulundurarak bilgi farklı biçimlerde sunulabilir.
· Öğrencilerin ne öğrendiklerini, akranları ile işbirliği ve kendi gelişimlerini kontrol etmelerini yansıtan meta bilişsel becerilerini geliştirecek bir öğretme stratejisi kullanılmalıdır.
· Öğrencilerin öğrendikleri, gerçek yaşamla ilişkilendirilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder